Zpět

Zástupci CAIM na Automotive Leaders Fóru

1.7.

Měli jsme zástupce na prestižním setkání lidí z automobilového průmyslu.

Již potřetí se začátkem léta konalo v Praze Automotive Leaders Forum, které organizuje jeden z nejvlivnějších profesních svazů - Sdružení automobilového průmyslu ČR (AutoSAP), jehož je CAIM členem. Setkala se tam více než stovka zástupců finálních výrobců automobilů, výrobců a dodavatelů komponentů a spolupracujících organizací. Pozvání přijal i ministr dopravy. Za CAIM se zúčastnili Petr Karásek a Jiří Tužil.

Hlavní část večera začala krátkými proslovy. Nejprve přítomné pozdravil Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu, který mimo jiné zmínil, že tuzemský automobilový průmysl se objemem produkce už vrátil na předkrizové hodnoty a opakovaně potvrzuje svoji konkurenceschopnost. Význam tohoto sektoru zdůraznil i ministr dopravy Martin Kupka, který kromě jiného připomněl také loňský úspěch České republiky v jednáních o měkčí normě Euro 7.

Téma udržitelnost, které měla letošní akce Automotive Leaders Forum v podtitulku, se odráželo ve dvou prezentacích. Člen představenstva Škody Auto Karsten Schnake nazval svůj příspěvek „Udržitelnost jako obchodní případ“. Hovořil v této souvislosti jak o regulačních požadavcích, tak o strategii, která se realizuje v celé Volkswagen Group. Soňa Klepek Jonášová, zakladatelka Institutu cirkulární ekonomiky, vystoupila s prezentací na identické téma („Udržitelnost a cirkularita jako příležitost“), které pojala jako součást Green Dealu.

Součástí večera bylo tradičně také vyhlášení vítězů soutěže Podnik roku v automobilovém průmyslu. Za rok 2023 se jimi staly mezi firmami do 250 zaměstnanců 3M Česko, exe a Tawesco Automotive, mezi firmami nad 250 zaměstnanců Hyundai Motor Manufacturing Czech, Iveco Czech Republic a Škoda Auto. Neméně významnou částí Automotive Leaders Forum byl následný neformální networking.

Petr Karásek, který se akce zúčastnil, doplnil jedno zajímavé téma: „V rámci neformálních diskusí mne osobně nejvíce zaujalo téma rozpadu dosavadních modelů prodeje osobních vozidel, a to v souvislosti s dotovanými nákupy elektromobilů, životní křivkou poklesu cen elektromobilů v kontextu rychle se snižujících cen elektromobilů Tesla a vozů z Číny. Významnému segmentu nákupu osobních vozidel – tedy autopůjčovnám, které nakupují ve velkém a s výraznou množstevní slevou nové vozy a po ca roce je prodávají, se elektromobily nevyplatí a postupně se jich zbavují. Důvod je jednoduchý – prostě aktuální cena nových elektromobilů na trhu je vůči prodejní ceně mírně ojetých vozidel nižší. Podobně je tomu i u části fleetových zákazníků (včetně leasingovek). Tesla a čínští výrobci tlačí ceny nových elektromobilů tak dolů, že se málokomu vyplatí kupovat 3 či 4 roky staré ojetiny, ale raději si koupí za přibližně stejnou cenu vůz nový (nebo za ještě nižší cenu model se spalovacím motorem). Tudíž ten zaběhnutý kolotoč, že nejprve nakupují půjčovny a firmy a tyto ojeté vozy pak „odsává“ sekundární trh ojetin, přestal u elektromobilů ekonomicky fungovat. Výsledkem tedy je, že dosavadní byznys model už ztrácí funkčnost a nový jiný, který by byl lepší a efektivnější, zatím neexistuje. A to i přes snahu politiků nový byznys model postavit na dotacích pro nákup, placených ze společných zdrojů ostatních (tedy státních rozpočtů). Prodeje elektromobilů na největších trzích stagnují. Progresivní zákazníci, kteří si chtěli koupit novinku, už jsou saturováni a pro ty nejmasovější segmenty, jejichž zákazníci musí dobře počítat (ať už jde o podniky, nebo soukromníky), zatím situace výrazné výhody, které by je motivovaly k masovému nákupu elektromobilů, nepřináší.“

JD

 

Galerie